Vi oppfordrer alle til fortsatt å stå sammen om denne dugnaden. Hver og en av oss kan gjøre mange små og store ting, som f.eks å handle på ulike tider av døgnet, unngå store og små samlinger/selskap være gode på desinfeksjon/håndvask, være hjemme hvis man føler seg syk, teste seg ved mistanke om smitte mm.

Situasjonen i Rakkestad kommune kan endre seg, i begge retninger og tiltak kan opptrappes ytterligere eller tas ned og normaliseres.

Etter møte i kriseledelsen mandag 10. august innføres tiltak fra mandag 10. august kl 15.00 til og med søndag 23. august

• Besøksforbud på Skautun og omsorgsboliger i tilknytning til Skautun
  • Påbud om munnbind for ansatte i helse og omsorg etter nærmere bestemmelser
  • Forsterket testkapasitet ved smittevernkontoret
  • Testing i helgene ved behov
  • Henvendelser om ønske om å bli testet gjøres til servicekontoret på tlf 69 22 55 00 kl 08.00 - 15.30 mandag til fredag eller din fastlege

• All utleie i kommunale lokaler avlyses
  • Åpning av Rakkestad kommunale bad 17. august utsettes
  • Kino og bibliotek stenges
  • Kommunale badeplasser stenges
  • Lokale lag og foreningers treninger, kamper, samlinger, arrangementer og øvelser avlyses
  • Rakkestadhallene (Rakkestad og Degernes) og gymsalene stenges

• Hjemmekontor for ansatte vurderes i hvert enkelt tilfelle
  • Rakkestad kommune henstiller til ansatte om ikke å reise utenlands
  • Folkevalgtopplæring 19. og 20. august utsettes
  • Politiske møter gjennomføres vurderes gjennomført digitalt

• Næringslivet oppfordres til et forsterket fokus på smittevern
Skolestart
Åpning av skolene går som planlagt, på gult nivå, forutsatt at situasjonen i Rakkestad kommune ikke forverres.