Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Krigen i Ukraina

97 positive koronaprøver i uke 50, pr. 19.12-21

Publisert , Oppdatert 02. januar 2022
Koronavirus - informasjon

Denne uken er det meldt 97 koronapositive til Rakkestad. De fleste er bekreftelser på positive selvtester medlt til kommunen, noen er meldt via fastlege og noen er meldt fra andre steder utenfor kommunen.

Det er jevn spredning i alder på de smittede, og en del av de positive er tilknyttet skoler og barnehager. Det er også en del med ukjente smitteveier..

Regjeringen innførte nye regler og anbefalinger gjeldende fra midnatt.

Det er også innført nye krav til isolasjon og karantene.

Koronaforskriften er oppdatert lovverk som er viktig å lese for å finne informasjon. Denne oppdateres ved midnatt for å ta med gjeldende nye regler.

Alle positive hurtigtester skal meldes inn via hjemmetest.remin.no/rakkestad Merk at du kan melde inn hurtigtester for andre, f.eks egne barn, foreldre eller andre.

Det er stort trykk på sykehus, fastleger og legevakt i vår region og i helse- og omsorgstjenestene i kommunen. Derfor er det viktig at vi alle nå gjør en innsats slik at vi ikke får ytterligere press på tjenestene og at vi får redusert smittetallene.

Husk;

• Hold deg hjemme hvis du er syk med nyoppståtte luftveissymptomer.
  • Test deg, flere ganger hvis nødvendig og symptomene ikke gir seg.
  • Ved positiv test, kontakt servicekontoret og isoler deg.
  • Alle det er anbefalt for bør vaksinere seg både mot korona og influensa.