Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Krigen i Ukraina

38 positive koronaprøver denne uken, uke 49

Publisert , Oppdatert 12. desember 2021
Koronavirus - informasjon

Denne uken har vi fått rapportert om tilsammen 38 nye positive pcr-tester. De aller fleste er bekreftelser på positive hurtigtester hvor pcr er tatt ved testsenteret. Et fåtall er tatt hos fastlege eller utenfor Rakkestad kommune.

Det er jevn spredning i alder på de smittede, men Os skole står for nesten 20 av de positive prøvene. Det er spredte positive ved andre skoler og andre enheter i kommunen.

Merk at flere av de positive stammer fra forrige helg. Disse vil være ute av isolasjon og evt karantene såfremt de er symptomfrie.

Mandag morgen har kriseledelsen nytt møte hvor smittesituasjonen er tema og drøfting av evt nye tiltak.

Merk at Regjeringen har endret strategi for nærkontakter til omikronsmittede. De med samfunnskritisk arbeid slipper karantene i arbeidstiden hvis de tester negativt.

Det er stort trykk på sykehus, fastleger og legevakt i vår region og i helse- og omsorgstjenestene i kommunen. Derfor er det viktig at vi alle nå gjør en innsats slik at vi ikke får ytterligere press på tjenestene og at vi får redusert smittetallene.

Husk;

• Hold deg hjemme hvis du er syk med nyoppståtte luftveissymptomer.
  • Test deg, flere ganger hvis nødvendig og symptomene ikke gir seg.
  • Ved positiv test, kontakt servicekontoret og isoler deg.
  • Alle det er anbefalt for bør vaksinere seg både mot korona og influensa.

Vi minner om nye tiltak gjeldende fra fredag 09. desember