Totalt er det 28 smittede i Rakkestad siden første positive prøvesvar, hvorav 20 de siste dagene.

- Vi har oversikt og så langt god kontroll på situasjonen, sier kommuneoverlege Astrid Rutherford.

Smittesporing er iverksatt og fortsetter utover kvelden. De smittede er alle voksne personer.

20 personer er i isolasjon, 100 i karantene. 1 er innlagt på sykehus.

75 personer ble testet torsdag, svar foreligger fredag ettermiddag.

Koronatelefonen og smittevernkontoret holder åpent i helgen for testing lørdag og søndag. Dette informeres i egen sak på våre nettsider fredag.

Rakkestad kommune gjentar oppfordringen til alle om å begrense sosial omgang, aktivitet og arrangementer til dette utbruddet er slått tilbake.

Vi minner spesielt om viktigheten av å overholde smittevernreglene i forhold til helgens elgjakt og konfirmasjonsfeiringer.

Det er svært viktig å følge de nasjonale smittevernrådene. Hvis du er syk skal du holde deg hjemme og teste deg hvis du får symptomer, selv ved milde symptomer.