Omsorgsboliger
Tilbud om omsorgsboliger er ikke lovpålagt, men er et tilbud Rakkestad kommune har.
Omsorgsbolig er en bolig som er tilpasset orienterings- og bevegelseshemmede og er fysisk tilrettelagt. Beboerne er pr. definisjon hjemmeboende og vil få tildelt tjenester i omsorgsboligen etter behov på individuell basis som andre hjemmeboende.
Omsorgsboliger kan være delvis bemannet. Beboerne betaler ordinære egenandeler for tjenester som innvilges.
En person som leier omsorgsbolig med eller uten innskudd, skal betale ordinær husleie med eventuelt bostøtte.

Boliger for personer med utviklingshemming
På bakgrunn av funksjonshemming er målet å gi tjenester og tilbud på en slik måte at brukerne gis mulighet til å bo selvstendig, til å oppleve trygghet og medbestemmelse i eget hjem og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre.

Rakkestad kommune har bofellesskap og egne boliger for utviklingshemmede over 18 år. Tjenesten som blir gitt i disse boligene, heter Personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring. Tjenesten gis etter vedtak iht. Helse- og omsorgstjenesteloven. Tjenesten kalles  Miljøarbeid.
Miljøarbeid skal bidra til at brukerne opplever trygghet i hverdagen og hjelp og veiledning tilpasset den enkeltes behov, slik at målet blir best mulig livskvalitet.
Miljøarbeid ytes i nært samarbeid med andre kommunale tjenester og øvrige offentlige hjelpeinstanser. Vi legger stor vekt på samhandling og tverrfaglig samarbeid, og vi involverer gjerne brukerens personlige nettverk, pårørende og ev hjelpeverge.

Kommunal utleiebolig
Kommunal utleieboliger er boliger som aktuelle for følgende målgrupper:  

  •     Alderspensjonister

  •     Uføretrygdede / funksjonshemmede

  •     Sosialt vanskeligstilte

  •     Midlertidig husvære ved akutte situasjoner

Søknader til ulike boliger behandles i Tildelingsutvalget.
Søknader settes på registreringsliste og vurderes ved ledig bolig.